Volvo-tuning bij uw Volvo-specialist

Gespecialiseerd in tuning van Volvo dieselmotoren

Bij motortuning richten wij ons in het bijzonder op de wens van de klant om met zijn Volvo een persoonlijk statement te maken. Jarenlange ervaring in de Volvo-wereld heeft ervoor gezorgd dat wij veel elektronische storingen van de motor en auto kennen en herkennen. En deze weten we dan ook meestal deskundig voor u op te lossen.

Het tunen van uw Volvo doen wij in samenwerking met gerenommeerde bedrijf RICA Chiptuning. Klik voor meer informatie op het onderstaande logo .

RICA Tuning

Zuinig rijden, snel rijden en een caravan trekken … het kan allemaal met Volvo ECO-tuning, POWER-tuning en TORQUE-tuning. Daarnaast kunnen wij ECU’s en andere Volvo gerelateerde elektronica klonen (software overzetten) zoals ABS-modules, spiegel-modules, display’s, CEM, ECM enz.

Een aantal feiten over chiptuning: het hoe, waarom wel en waarom soms niet

Chiptuning is eigenlijk een verkeerde term. Het gaat om het optimaliseren van het motormanagement, oftewel de software die de motor aanstuurt. Voor de bestuurder van de auto is het simpel, het gaspedaal indrukken en we gaan vooruit (the driver’s wish).

Maar met het indrukken van het gaspedaal gebeurt er meer dan dat er meer brandstof en lucht wordt toegevoegd (AFR). In de ECM (Engine Control Module) vinden op het moment van het gaspedaal indrukken meerdere processen plaats. Er wordt door de ECM ‘gekeken’ naar de temperatuur, de luchtdruk, lambdawaardes, de boostwaardes enzovoorts.

Waar hebben we het over?
We hebben het over de zogenaamde ‘kenvelden’ (maps) die in de ECM staan en die het gedrag van de motor regelen cq de motor aansturen.

Wat gebeurt er met chiptunen?
Deze velden (maps) kunnen door ‘tuners’ worden aangepast op verschillende manieren. Men kan een kastje (bijv. de racechip) kopen die je ertussen zet en de signalen verandert voordat ze de motor bereiken. Of men kan bij een tuner een kant en klare file ophalen.

In de tuning-wereld maken veel bedrijven gebruik van een database waar men als tuning-bedrijf de kant en klare files kan kopen. Het voordeel hiervan is dat de klant binnen een uur weer buiten staat en men hoeft niets van het eigenlijke tunen af te weten. Het nadeel is dat men niet altijd precies weet wat de nieuwe software doet en de kans op motorschade aanwezig blijft.

Is motormanagement altijd hetzelfde?
Zeker niet, maar bij benadering doet zo’n kant en klare file of losse chip altijd wel iets. Hiermee bedoelen we, dat u als bestuurder altijd wel iets gaat merken door de vergrote trekkracht. Alleen kan het zijn dat de waarden niet optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Een echt goede tuning wordt met de hand gemaakt of een bestaande (geteste) file wordt map voor map vergeleken met het origineel.

Men kan op deze manier ook een aantal voorkeuren die een klant heeft (binnen de marges natuurlijk) implementeren.

Hoe gaat dit uiteindelijk in zijn werk?
De ECM wordt uitgelezen en daarna worden de kenvelden geoptimaliseerd. Dit is veel werk, maar werkt het beste, ook omdat de ervaring leert dat de auto hiermee het beste rijdt. Het verschil dus tussen een maatpak en confectiepak zeg maar, oftewel maatwerk of van-de-plank-tuning.

Wat wij doen is dan ook hoofdzakelijk tuning van Volvo’s en daarin hebben wij ons gespecialiseerd. Wij maken voor elke auto een op maat gemaakte tuning.

Dit maatwerk kost iets meer tijd en zodoende weten wij van elke auto beter wat het resultaat wordt.

Bent u geïnteresseerd om uw Volvo te laten tunen?

Neem dan contact met ons op of kom langs in onze werkplaats

Back to top